Close

Als je het proces ter harte neemt, dan zorgt het doel wel voor zichzelf.
– Mahatma Gandhi

Wat doet stress met je?

Een natuurlijke reactie

Stress is een hele natuurlijke, gezonde reactie van het lichaam als we in contact komen met iets dat spanning of druk veroorzaakt. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. Om die reden kan een lichte mate van stress zelfs bevorderend werken. In de jungle geldt echter: een bedreiging is hevig, maar kort. En dat is niet de realiteit van ons dagelijks leven. Onze geest ziet veel bedreigingen en voelt vaak een gebrek aan controle.

In ons dagelijks leven wordt het overlevingssysteem soms zo vaak getriggered dat het niet meer tot rust komt. Er worden dan voortdurend stresshormonen in ons lichaam aangemaakt: er ontstaat chronische stress.

Klachten van stress

Als stress zich opstapelt en te lang aanhoudt, ontwikkelen we chronische stress symptomen. Chronische stress put je lichamelijk en geestelijk uit. Door deze uitputting kun je kwetsbaarder zijn voor ziektes, maar ook voor pijn en voor een depressie.

Van stress naar ontspanning

Mindfulness is een goede manier om met stress te leren om gaan. Je krijgt inzicht in de manier waarop je met jezelf omgaat en leert luisteren naar de signalen van je lichaam. Ook leer je wanneer het nodig is om afstand te nemen van gedachten en emoties of deze te beheersen.

Weg van stress

Mindfulness gaat over je aandacht bewúst sturen. Tijdens de training gaan we samen aan de slag om je aandacht systematisch te trainen, waardoor je bewuster keuzes maakt en minder op de automatische piloot leeft. Daardoor ga je meer en intenser genieten van prettige dingen en leer je om moeilijkheden of tegenslag beter te incasseren en te dragen. Mindfulness is gewoon een vaardigheid die je kunt leren en goed kunt toepassen in je dagelijks leven, hoe dat er ook uit ziet.

Van werkdruk naar werkplezier

Hard werken is niet verkeerd. Maar wat als de werkdruk toeneemt en je jezelf steeds minder tijd gunt om een pauze te nemen? Wanneer je het werk mee naar huis neemt en je vrije weekend bestaat uit die paar schaarse uurtjes tussen het beantwoorden van achterstallige mail, het maken van een projectplanning of belangrijke rapportage. Door de weeks heb je nauwelijks meer tijd voor afspraken en je hoofd loopt om. Je vergeet dingen en je humeur kan van het één op het andere moment omslaan. Je kunt bijna niet meer genieten van kleine, of zelfs grote dingen. Volg onze mindfulness training om werkdruk te verminderen en werkplezier te vergroten!

We leren werknemers:
 Op een gezonde wijze omgaan met werkdruk en stress
 Je mentale fitheid en weerbaarheid versterken
 Inzicht in eigen kracht en regie
 Veerkrachtig omgaan met veranderingen in je werk